' answer

Hej jag har en fråga!
Har du ett fast schema eller "rörligt"?.. Tog du reda på innan du valde familj hur dett schema skulle se ut?
Kan du berätta lite. Några tips på vad man BÖR fråga när man pratar med sin blivande host family? Tack på förhand.

Jag har fått en fråga, och jag har ingen mejl att svara till så jag svarar här!

Mitt schema är väl fast... Det ser ungefär likadant ut varje vecka. Det som är nackdelen är att jag inte får ett schema, anledningen till att jag vet när jag börjar/slutar är för att varje vecka ser likadan ut... Jag vet att vi kommer hem från t ex isrinken vid 7, så då slutar jag. Ibland är min värdpappa iväg på ärenden, så antingen säger han det på morgonen eller får jag veta vid 7 te x att jag måste jobba två timmar till.
Det är något som man måste vara beredd på när man jobbar som au pair, schemat kan ändras när som helst, och du kan inte göra något åt det. Du kanske har bestämt att gymma och sen käka lunch med kompisar när barnen är i skolan, men sen på morgonen mår barnet kanske inte bra, och då är det bara att stanna hemma. Sånt händer hela tiden, både för mig och mina kompisar.
Det som jag älskar med mitt schema är att jag är helt ledig på helgerna. Jag jobbar i princip 45 timmar varje vecka, så det finns inte tid för mig att jobba på helgen. Det är klart att jag jobbar ibland när mina föräldrar ska gå på dejt, men det här hänt 2 gr på 6 månader.
Jag är med Cultural Care och när vi har blivit matchad med en familj (eller tackat ja, minns inte) så får vi ett schema som föräldrarna har gjort. Och för mig stämmer det med hur jag jobbar.

Jag tycker definitivt du ska fråga familjen hur du kommer att jobba, det är något av det viktigaste! Inte kul att behöva jobba fredag och lördagkväll tre av fyra helger i månaden.

En annan sak som jag tycker är viktig att fråga är enkla saker som, hur kommer det fungera med mobiltelefon? Bil? Bensin? Men fråga det på att bra sätt så att man inte låter girig eller för rak på sak. Viktigt att fråga massa saker om familjen och barnen också.
Fråga även om hur du kommer att bo. Om ditt rum, toalett?
Jag tycker det är viktigt att fråga saker som är viktiga för dig, så att du kan bygga upp en snarlik bild av hur det kommer bli och sedan fatta ditt beslut. Jag hade även frågat om curfew, alltså om du har någon tid du ska vara hemma. Jag måste vara hemma kl 11 om jag jobbar dagen efter, och detta visste jag inte innan. Det hade inte ändrat mitt beslut, men eftersom jag inte frågade hade det kunnat vara 11 på helgerna.

Hoppas du fick bra svar, hör av dig om du vill veta mer!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket för svaret! Det hjälpte mycket.. jag är snart i matchingsfasen, och vill vara lite förberedd! supertack :)

2010-02-12 @ 17:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0